Saturday, July 7, 2007

بقالنا كتير قافلين معلش موسم امتحانات بقي واصل الواد الصبي الي عندي كان بيحضر لرساله الماجستير امال الي يشتغل في قهوتي لازم يكون واحد مثقف ده انا قبلته عشان جي بواسطه من الحاج عبده الجزار اصله كان شغال هناك قبل كده المهم انا حسيت ان الواد تعبان في المذاكرة فقلت اساعده جبته في يوم بعد مسمعت عن موضوع جامد الناس بتاخد بيه الماجستير وبتشتغل ريس للقسم او للجامعه ولا وزير (من غير حرف الواو)المهم جيه الواد فقلتله انا سمعت ان فيه حوار نقل وبتاع وشيل وانت ماشاء الله صحتك كويسه ويخليك تاخد الماجستير والدكتوراه بسرعه وبس مش كده ده يخليك تشتغل في شغلانه جامده وان كانت علي العتاله هما يومين مع عم عباس البنا وهتبقي تمام انا قلت الكلمتين دول ولقيت الواد تنح وبيقولي ايه ده يا اسطينقي ايه وعناله ايه قلتلو لصل انا يا بني سمعتهم ان في رئيس قسم مش عارف في جامعه ايه في الصعيد نقل كميه كتب في رساله الماجستير والدكتوراه وعلي شويه ابحاث وميش هو الواحده ده في ناس كتيربتعمل كده وما شاء الله الهم لا حسد ماشيه معاهم فلقيت الواد بيضحك وقالي انا مانفعش فقلتلو يا عم ولا يهمك رقبتي ليك انا ممكن اجيبلك تكتك ولا عربيه نص نقل وتنقل فيه زي منتا عايز وا بقي ردهملي لما تتنغنغ والعمليه تمشي ده انت حبيبي فجاه لقيت الواد بيضحك اوي وبيهذي قلت ده ميش مصدق نفسه وبعدين لقيته بيعيط
يا تري بيعيط ليه الي يعرف يقولي
وعندك واحد كابتشينو

No comments: